GIWGETITWRITE@GMAIL.COM
058-401-0003

סוגים שונים של סמינריון ושיטות המחקר השונות

סוגים שונים של סמינריון ושיטות המחקר השונות

סמינריון כמותי

סמינריון כמותי מתבסס על נתוני שאלונים שהועברו בקרב אוכלוסיית מחקר מסוימת ובדקו את משתני הסמינריון. את השאלונים ניתן להשיג בשני אופנים.

האופן הראשון הינו חיפוש שאלונים אותם פיתחו חוקרים אחרים, שאלונים הבוחנים את המשתנים בסמינריון הנוכחי. מקובל לעשות זאת בדרך כלל בפסיכולוגיה, בחינוך ובסמינריונים הבוחנים משתנים פסיכולוגיים. בסמינריונים אלה יש צורך להשתמש בשאלונים שנכתבו על ידי חוקרים ותיקים בתחום וכבר נבדקו המהימנות הפנימית והתוקף שלהם.

האופן השני הינו בניית שאלון על ידי כותב הסמינריון, השאלון צריך לבחון את משתני המחקר ולבחון את כל ההיבטים השונים של משתנה המחקר. באופציה זאת משתמשים יותר בתחומי מנהל עסקים וכלכלה. בייחוד כאשר במסגרת הסמינריון יש צורך לבחון משתנים ייחודים כמו שימוש במשחק מחשב ייחודי או עמדות בנוגע למותגים מסוימים במשק.

סמינריון איכותני

סמינריון איכותני הינו סמינריון המתבסס על תצפיות, ראיונות או ניתוח טקסטים. הסמינריון האיכותני נפוץ בעיקר התחומי הסוציולוגיה והחינוך.

במקרה של ראיונות נהוג לערוך בין ארבע לשמונה ראיונות עם פרטים מאוכלוסיית המחקר, כגון מורים. השיטה הנפוצה ביותר לעריכת ראיונות הינה באמצעות ראיון חצי מובנה. הריאיון החצי מובנה מתבצע בעזרת שאלון, אותו כותב עורך המחקר. שאלון זה מתייחס להיבטים השונים של התופעה הנבחנת בסמינריון. שאלון זה קרוי חצי מובנה היות והשאלות קבועות אך תשובות הנבדק פתוחות. ראיון פתוח הוא שאלון המתחיל עם שאלה כללית בנוגע לתופעה הנחקרת ועידוד הנבדק במהלך הריאיון לפרט את תפיסותיו ותחושותיו בנוגע לתופעה.

תצפיות הינן כפי שהם נשמעות – תצפיות על אוכלוסיית מחקר מסוימת, לדוגמא על שעת שיעור בכיתה או זמן הפסקה בבית הספר.

ניתוח טקסטים הוא לקיחה של טקסטים ממקורות כלשהם, לדוגמא קטעי עיתונות המתייחסים לתופעה מסוימת.

הניתוח האיכותני מתבצע באמצעות חלוקת החומרים לקטיגוריות ולאחר מכן קיבוצם לתמות ופירוט הניתוח בפרק הממצאים.

את כל חומרי הגלם – תמלול הראיונות, התצפיות או הטקסטים – יש לצרף כנספחים לסמינריון.

סמינריון עיוני

סמינריון עיוני הוא סמינריון הסוקר ממצאים מחקריים קודמים, כולל מאמרים, תיאוריות ומחקרים שהתבצעו בנושא המדובר, ודן בהם. שני החלקים העיקריים של סמינריון זה הינם פרק סקירת הספרות ופרק הדיון העוסק בסיכום ממצאי המחקרים ובמסקנות אותן ניתן להסיק מהם.

סמינריון ניסוי

סמינריון זה בוחן תופעה  מסוימת באמצעות ניסוי. זהו סוג הסמינריון היחיד היכול להצביע על השפעת המשתנה הבלתי תלוי על המשתנה התלוי. זאת בניגוד לסמינריון כמותי המצביע על קשר נסיבתי אך לא יכול להעיד על השפעה. סמינריונים ניסויים מקובלים בדרך כלל בביולוגיה ובמדעי המוח.

צרו איתנו קשר כעת: מייל giwgetitwrite@gmail.com 
או בטלפון 058-401-0003

השאר תגובה





UA-110411897-1